PENGARUH MEDIA “ASUMSI” TERHADAP KESADARAN POLITIK PADA EPISODE “PEMILIH MUDA”
Kata Kunci:
Komunikasi Politik, Media, Youtube, Kesadaran Politik, Pemilih MudaAbstrak
Credible information plays an important role amidst the flood of invalid information, especially for young voters as a reference for young voters in raising political awareness. The aim of this research is to determine the influence of "Asumsi" media on the audience's political awareness. The research uses quantitative descriptive methods. The primary data collection technique uses a questionnaire and the secondary data for this research uses scientific references. Primary data was taken from 100 respondents from a population of 1.9 thousand using the Slovin formula. Data were analyzed using IBM SPSS 26. Indicators of the independent variables were political messages and political channels or media, while indicators of the dependent variables were personal, behavioral and environmental. This research found that media content determines the political awareness of respondents. The dependent variable indicator, namely the environment, was found to be the indicator with the lowest score. This research concluded that there was an influence between "Asumsi" media on political awareness in the "Young Voters" episode of 58.5%. Even though all the scores show good numbers, from the above indicators it can be interpreted that communications from politicians make the audience not fully able to believe the political message being conveyed.
Informasi yang kredibel memainkan peran penting di tengah banjirnya berbagai informasi yang tidak valid khususnya bagi pemilih muda sebagai rujukan bagi pemilih muda dalam menumbuhkan kesadaran politik. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui pengaruh Media "Asumsi" terhadap kesadaran politik penonton. Penelitian menggunakan metode deskriptif kuantitatif. Teknik pengumpulan data primer menggunakan kuesioner dan data sekunder penelitian ini menggunakan referensi ilmiah. Data primer diambil dari 100 responden dari 1,9 ribu populasi dengan menggunakan rumus Slovin. Data dianalisis dengan menggunakan IBM SPSS 26. Indikator dari variabel independen adalah pesan politik dan saluran atau media politik sedangkan indikator variabel dependen adalah personal, perilaku, dan lingkungan. Penelitian ini menemukan bahwa konten media menentukan kesadaran politik dari responden. Indikator variabel dependen yakni lingkungan ditemukan sebagai indikator dengan skor paling rendah. Penelitian ini menyimpulkan terdapat pengaruh antara media "Asumsi" terhadap kesadaran politik pada episode "Pemilih Muda" sebesar 58,5%. Meskipun semua skor menunjukan angka baik, namun dari indikator tadi dapat dimaknai bahwa komunikan dari politisi membuat penonton tidak sepenuhnya mampu meyakini pesan politik yang disampaikan.